Verslag Excursie Techmed UT op 13 oktober 2021
Bij de ingang van gebouw 18 waar het Techmed Centre is gevestigd werden wij ontvangen door Sebastiaan. Gesteund door Laurens (student assistent) zal hij ons leiden door het gebouw. We worden in twee groepen verdeeld en gaan zo op pad. Sebastiaan vertelt dat het gebouw één van de oudste gebouwen op de UT is en inmiddels een 3e bestemming kent. Eén derde van het gebouw heeft een gezondsheidslabel, in 2003 gestart met de opleiding(en) Technische geneeskunde, welke leidt tot Big registratie en verder vindt er onderzoek plaats en zijn er diverse simulatieruimten. Zo brengt men technologie toepasbaar in de praktijk: het verbeteren van de kwaliteit van leven en stimulatie van zelfstandig wonen Het lijkt hier eigenlijk op een klein ziekenhuis, alleen dan in een simulatie omgeving.
Mijn groep wordt rondgeleid door Laurens, hij is 2e jaars student masteropleiding. Als eerste lopen we naar de ruimte waar zich een tweetal MRI’s bevinden. Helaas vindt er onderzoek plaats en kunnen we de ruimte niet betreden. Eén van deze MRi’s is te kantelen in verticale positie. Deze komt eigenlijk uit de dierengeneeskunde, denk aan onderzoek bij paarden of andere grote dieren waarbij het op een andere manier anders niet mogelijk is. Dit biedt bijv. uitkomst bij onderzoek van vrouwen met bekkenbodem problemen, maar ook bij klachten ten aanzien van de blaas. Het zijn Tesla Mri’s, genoemd vanwege de sterke magneet, eigenlijk is het een spoel.
Zijn er voorwaarden voor studenten bij deze onderzoeken? Het gaat veelal om studenten in de bachelor opleiding en zij worden altijd ondersteund/begeleid door een studiebegeleider dan wel docent.
Vervolgens lopen we naar het E-health house. Dit is een gehele simulatie ruimte ingericht als woonhuis. Er hangen overal camera’s en via een controlekamer kan men de ruimte observeren zonder gezien te worden.
Er is een woon/zitgedeelte, een keukenruimte, een slaapkamer en een douche ruimte. De laatste is trouwens afgeschermd, die blijft niet zichtbaar. Men kan hier allerlei apparaten testen die in de dagelijkse praktijk gebruikt worden en zien wat het effect is op cliënten, met bijv reuma of andere aandoeningen zoals na heupoperaties. Ook vonden er testen plaats met mensen met de ziekte Alzheimer door middel van lampjes op een tafel. Hoe reageren ze daar op? Voorts vinden de meeste testen plaats met gezonde mensen en tot nu toe zijn er nog geen onderzoeken met robots gedaan.
De volgende ruimte is het “waslokaal” ter voorbereiding op de OK. Hier leren studenten wat voor handelingen er moeten gebeuren voor ze de OK betreden bij een operatie. Ze worden gefilmd en aan de hand daarvan vindt evaluatie plaats en zelfreflectie van de student. Waarom gaat men altijd met de handen omhoog de OK in? Hierop geven meerderen het juiste antwoord: om te voorkomen dat vocht alsnog de handschoenen in loopt en desinfectie in stand blijft.
Daarna betreden we de OK-ruimte. Er zijn 2 simulatie apparaten waarbij met de Siemens Artis Pheno (een soort robotarm) men ook röntgen simulaties kan uitvoeren. Het gaat hier ook wel om apparaten te testen en er worden geen personen getest. Waarom niet? Er is geen recovery, er zijn geen sluizen, afvoer van airflow en problemen bij eventuele calamiteiten!
Het is hier puur voor opleiding en het oplossen van problemen. De studenten lopen aansluitend 2 jaar stage, in vier blokken, in een ziekenhuis. De arts blijft altijd hoofdbehandelaar, de stagiaires zijn eigenlijk “ter ondersteuning” bij de operaties aanwezig.
Dan zijn er nog 2 IC ruimtes. In deze simulatie omgeving is een pop aanwezig die alles kan simuleren, bijv. hartritmestoornissen, ondervoeding etc. Er vindt onderwijs plaats aan artsen om IC ervaring/metingen te doen. Je mag hier (nog) fouten maken!
Vervolgens zijn we aan beland bij ruimtes waar practica en colleges worden gegeven. De
Bachelor is 3 jaar en de Master aansluitend ook 3 jaar (TG: technische geneeskunde) Een verdieping hoger bevinden zich ruimten waar simulatoren voor allerlei handelingen staan. Bijv voor het verplaatsen van een kokertje als goede oefening voor inwendig onderzoek. Er zijn virtuele simulatoren, bijv. het aanprikken van galstenen. Hoe beweeg je bij dit soort oefeningen? Dit wordt gebruikt in het eerste jaar van de master. Hoe werkt het met laporoscopie. Er zijn ultrasoundsimulatoren, het maken van echo’s. Het gaat om leren, wat wil ik zien? Hier valt op dat de poppen die gebruikt worden allemaal “mannelijke” torso’s zijn. Onlangs was daar een programma over, waarom geen vrouwelijke poppen? Ja, daar heeft men nog niet zo bij stilgestaan. Deze ruimten worden vooral gebruikt tijdens de bachelor opleiding. Er zijn ook vaatchirugie simulatoren. Daar vinden regelmatig trainingen plaats voor vaatchirurgen/artsen.
Als laatste wordt gesproken over de “spreekkamers” die zich aan de andere zijde van de verdieping bevinden. Studenten leren daar hoe om te gaan met patiënten. Die lastige patiënt of die alles eigenlijk al weet, boos wordt of het over zich heen laat komen. Hoe reageert men erop, terugkoppeling van wat geregistreerd is en zelfreflectie. Zodat men gedegen opgeleid is voor allerlei situaties die zich in de praktijk voordoen.
De rondleiding wordt rond kwart voor vijf afgesloten met dank aan onze gids voor alle uitleg.
Hij benadrukt nogmaals dat men in deze omgeving fouten mag maken en daarvan kan leren!
We begeven ons naar het U Parkhotel waar we van een uitstekend diner mochten genieten.
Wim Ritman
PS: wilt u meer lezen, kijk dan eens op www.uttwente.nl/nl/techmed en zie daar de digitale rondleiding (is wel in het Engels!)