Onderwerp: Communicatie.

Spreekster: Hester Schoppert (dochter van ….)

Hester spreekt liever niet van een voordracht over communicatie maar van een workshop en dat wil zeggen dat er van de toehoorders ook activiteiten worden verwacht. Hester is als journalist werkzaam bij de Avro/Tros en was eerder werkzaam als leerkracht in het basis-onderwijs en is schrijfster o.a. van het boekje “ Meer dan lekker weer “ ruim 750 prikkelende vragen voor uren praatplezier.

Als mensen bij elkaar komen of elkaar ontmoeten dan praten zij meestal over het weer ; het gezin, partner of het gebrek daaraan en over dagelijkse bezigheden .Met sommige mensen raak je nooit uitgepraat, met anderen heb je soms veel moeite om tot een gesprek te komen. Dat komt vooral omdat ieder van ons zijn of haar eigen persoonlijke stijl van communiceren heeft en dat kan leiden tot vrij snel op een zelfde golflengte komen of tot eindeloos langs elkaar heen praten .Hetzelfde verhaal wordt door de een anders geïnterpreteerd dan door de ander. En dan heb je daar bovenop nog het verschil nog tussen mannen en vrouwen , aldus Hester.

Een gesprek bestaat uit 5 delen.

1.Je zoekt contact

2.Je maakt contact

3.Het gesprek zelf

4.Afronden van het gesprek

5.Het afscheid

Ieder gesprek moet goed worden voorbereid. Zorg dat je een gespreksonderwerp paraat hebt en letterlijk alles kan een gespreksonderwerp zijn. Verder helpt het ook door goed te luisteren naar je gesprekspartner. Wat vertelt die over zichzelf en meestal geeft dat voldoende aanknopingspunten om een volgend onderwerp aan te snijden als dat nodig is. Om een gesprek goed voor te bereiden geeft Hester allerlei tips die je kunnen helpen zodat je niet met een mond vol tanden staat te stuntelen bij het begin van een gesprek.

In de communicatie is met name het non verbale gedrag,ook wel lichaamstaal genoemd, van enorm belang. Communicatie wordt ook wel omschreven als het uitwisselen van feiten, meningen en gevoelens. Gevoelens worden vaak uitgedrukt in lichaamstaal zoals b.v een fronsend voorhoofd of een diepe zucht. Dit soort uitingen zeggen dikwijls veel meer dan een gesproken woord of kunnen een gesproken woord extra bevestigen of bekrachtigen..Bij een eerste indruk wordt 7% van de gevoelens voor de ander bepaald door wat er letterlijk wordt gezegd, 38% door de manier waarop gesproken wordt (snel of b.v. emotioneel) en 55% maar liefst door datgene wat wij oppikken door lichaamstaal.

Luisteren is het belangrijkste instrument bij een goede communicatie. Iemand die goed kan luisteren, is meestal iemand waar goed naar geluisterd wordt. Luisteren straalt dikwijls uit dat je welgemeende belangstelling hebt voor iemand .Goed leren luisteren maakt gebruik van 3 belangrijke componenten te weten; Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Door dit te gebruiken in de juiste volgorde kun je ook sturing geven aan een gesprek. Luisteren is een vaardigheid die je jezelf kunt aanleren en is geen persoonlijkheidskenmerk.

Ook stilte kan een belangrijke functie hebben in een gesprek omdat door een moment van stilte bezinning kan plaatsvinden die het gesprek ten goede kan komen .Vooral in hulpverleningsgesprekken zijn goede gesprekstechnieken belangrijk om degene die hulp vraagt tot zelfinzicht te laten komen.(help the client to help himself).

De laatste tips voor een goed gesprek.

1 .Zorg altijd dat je naam weet van de gesprekspartner en onthoud die naam.

2 .Stel een ander op zijn of haar gemak.

3. Als je een gesprekspartner nog niet zo goed kent, vermijd dan onsmakelijke of treurige verhalen.

4. Probeer nieuwe gespreksonderwerpen te vinden vanuit de antwoorden die je krijgt.

5 .Vertel niet direct je eigen verhaal of eigen ervaringen.

6. Probeer eens door te vragen.

7.  Stel niet iemand een vraag die je zelf niet interesseert.

8 .Hanteer de NIVEA-methode nl: niet iets invullen voor een ander. Hem of haar niet naar de mond praten.

9. Het stellen van vragen is voor vrouwen gewoner dan voor mannen. Een vrouw stelt vijf keer zoveel vragen als een man.

10.Wees niet bang om een gesprek aan te gaan of een ander onderwerp aan te snijden.

Met al deze wijsheden over hoe een goed gesprek in elkaar kan steken nodigt Hester ons uit , om een tweegesprek aan te gaan met onze buurman in de zaal en daarbij dingen te ontdekken die wij nog niet van hem wisten .En zo gebeurt het dat het geluid in de zaal toeneemt van alle gesprekken die er gevoerd worden. Of alles precies loopt volgens de richtlijnen die ons zijn voorgeschoteld valt te betwijfelen Maar zo te horen zijn de gesprekken geanimeerd en vallen er weinig stiltes. Tijdens de evaluatie blijkt dat er tijdens de gesprekken veel naar voren is gekomen wat men nog niet wist van de ander. Maar gelukkig hoeven wij bij Probus ook niet alles te weten .Een leuke ervaring was het in ieder geval wel.

Tenslotte vertelt Hester dat zij als journalist heeft meegewerkt aan het T.V.programma “vermist” en in contact is gekomen met de ouders van een vermiste jonge dame Joanne .Deze jongedame blijkt in de loop van de naspeuringen vermoord te zijn. Zij was werkzaam in een weeshuis in Uganda en met de ouders van Joanna heeft Hester nog steeds kontakten. Zij hebben een stichting in het leven geroepen die het weeshuis in Uganda ondersteund.. Hester biedt ons allen het door haar geschreven boekje aan over praatplezier. Zij vraagt daar geen geld voor, maar in de plaats daarvan zou een kleine bijdrage voor de stichting Mukwano heel welkom zijn. Vandaar dat zij even met de pet rondgaat ….. Hester bedankt voor jou bijdrage van vanmiddag.

Uw verslaggever deze middag was Hans Bouwhuis die U tot slot nog even een zeer kort Twents gesprek voorhoudt.

Goei’n dag Graadsoom, ho geet’t e met “

O dat geet wa “

Mooi, tot mor’n dan ma weer”

Ajuus”’